söndag 26 september 2010

Skulle varit kul att kolla inne i folks huvud ibland...

Jag blir helt paff ibland när man förstår hur folk tänker. Vi sitter ju väldigt mycket i vår sjöbod, framför allt på sommaren och det vet ju de flesta om och det är många som tittar förbi. Visserligen har vi en del kalas med oftast så är det spontana oplanerade fester vi har. Men när en ganska nära vän blev sur för att inte ha blivit inbjuden så undrar man ju, framför allt med tanke på att denne inte själv har hört av sig nästan på hela sommaren...
Nu i hummertider så blir det ännu mer tydligt. Jag och tjejerna började fiska hummer själva för två år sedan, Jörgen var med och visade oss några ställen och det har gått jättebra.
Men för ett tag sedan när jag och Johanna var ute med båten och bara körde runt lite och jag efterlyste ett sjökort för att spana in lite nya hummerlägg, fick jag höra om "osynliga gränser".
När jag pekade och undrade om vissa ställen kunde tänkas vara bra, så fick jag veta att om du lägger där så får du XXX  på dej och lägg inte där för det är XXX område... osv och tydligen så används kniven (inte på strupen) om man hamnar på fel ställe... snacka om allvar!
Hummer på liv och död!!!
Jag tycker att det är kul att studera folk och jag kan inte låta bli att låta tanken gå vidare, hur har dom det i livet? Vad är viktigt för dom?
Oj då nu skenar tankarna iväg, men att ställa sig frågan: Är det viktigt? ibland tror jag är bra, för tänk vad mycket oviktiga saker man bara "måste" göra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Konstig vän som tror sig ha ensamrätt på er...är det en vän?!
Hummerfisket är speciellt med alla osynliga gränser och paxade platser som finns. Gud nåde den som lägger en tina på "fel" plats...
Nu antar jag att ni är igång men hummerjakten. God fiskelycka på er.
Kramen/Maggan